Afscheid ...

Morgen is het weer zo ver ...
Tijd voor afscheid, en oh wat haat ik afscheid ... ik ben er dan ook ongelofelijk slecht in ...
Een schooljaar lang vertrouwden jullie mij het dierbaarste wat jullie hebben toe, en ik besef maar al te goed dat dit als ouder niet makkelijk is.
Plots duikt er een wildvreemde op in jullie leven en dat van jullie kind. 
En ook voor mij is het telkens wennen om met die nieuwe kabouters en ouders om te gaan ... maar voor je het weet raak je gehecht aan die nieuwe gezichtjes en kan je ze niet meer missen. 
Wat veranderen ze toch snel, het klinkt cliché, maar het is echt zo. Die eerste schooldag komen ze binnen in de klas, onzeker en niet goed wetend wat hen te verwachten staat. En na een weekje lijken ze het al gewoon, en ook voor de andere kleuters blijft die 'nieuwe' kabouter niet lang nieuw. Ik vind het een hele eer dat ik als juf hen mocht begeleiden in dit nieuwe avontuur. 
We beleefden samen heel wat leuke avonturen, en ik mocht jullie kabouter echt zien groeien en openbloeien. 
Elke ochtend heerste er weer heerlijke drukte in mijn klasje, maar toch was ik telkens ook blij om 's avonds vermoeid de deur te kunnen sluiten. Blij om de mooie dag die voorbij was, en blij om al het moois wat nog zou komen ... maar morgen gaat die klasdeur ongetwijfeld dicht met een traantje ...
want ook juf moet jullie kabouter nu een beetje loslaten ... en volgend jaar beginnen we weer helemaal opnieuw. 
En alhoewel het ook wel weer fantastische kaboutertjes zullen zijn, en een heel leuk schooljaar zal worden; toch denk ik nu nog even dat het nooit meer zo leuk zal worden zoals dit schoolaar. 
Want oh, wat had ik een leuke groep, met ieder zijn eigen mooie karaktertje, en dat vormde zo'n mooi geheel.
June, Hermine, Oscar, Nera, Elle, Luca, Lukas, Chloé, Zita, Senne, Yben, Fran, Louise-Marie, Jana, Mariana, Aleksej, Lukas, Kato, Tibe, Bo en Matteo, volgend jaar zullen jullie ongetwijfeld bij een fantastische juf of meester terecht komen maar ik hoop stiekem dat jullie mij volgend jaar af en toe nog eens een knuffel komen geven op de speelplaats ... zo weet ik dat jullie mij ook nog niet helemaal vergeten zijn ... het ga jullie goed!!!
Dikke kus, juf